„… Vért ontanak és ontottak, mióta a világ világ …”
(Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés részlet)
…
...
Az orosz és a világirodalom egyik legmeghatározóbb alkotása Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regénye. A lélek legmélyebb titkainak tudója sokszor feszegeti a hit és az hitetlenség, a szenvedés általi megtisztulás, valamint a társadalmi konfliktusok kérdéseit. Ebben a művében az író a következő kérdésre keresi a választ:
…
Szabad-e ölni?
…
Alsóbbrendűek és felsőbbrendűek
…
A Bűn és bűnhődés című regény alappillérei a tilalom, a tilalom áthágása, a büntetés és a bűnhődés, végül a bűnbánat és a bűnbocsánat kérdésköre. E négy „tartóoszlopra” épül a mű szerkezete. A főhős, Rogyion Romanovics Raszkolnyikov, egyetemista, aki Szentpéterváron rossz anyagi körülmények között él albérleti szobájában.
…
…
Raszkolnyikov meggyőződése, hogy az embereket két csoportra lehet osztani. Az alsóbbrendű „tömegre”, akiknek a feladata a lét- és fajfenntartás, valamint a felsőbbrendű „tömegből kiemelkedő” kiválasztottakra, akik az előbbi csoportot hivatottak irányítani. Raszkolnyikov szerint Napóleon az emelkedett ügyért törvényt sértett, mégsem követett el bűnt, hiszen „a cél szentesíti az eszközt”.
Dosztojevszkij: „Az embernek mindent szabad?”
…
Az író főhőse az alábbi kérdéseket teszi fel magának:
- Hol vannak az emberi cselekedetek korlátai?
- Ha a célok nemesek, át lehet hágni a korlátokat?
- Van-e az embernél magasabb rendű törvényadó?
- Ha nincs, akkor az ember a legmagasabb rendű törvényadó?
- Az embernek mindent szabad, mert nem érvényesek a mózesi törvénytáblák?
- Nem érvényes a „Ne ölj!” tilalma?
…
Az „eszmeregény” fogalma a XIX. századra tekint vissza, s annak elsődleges megalkotójaként Dosztojevszkijt tartjuk számon. A regénytípus alapvető sajátossága, hogy minden esetben megjelenik benne egy központi eszme, amely köré a teljes mondanivaló szerveződik. Ebben a műben a „Szabad-e ölni?” problematika áll fókuszban.
…
…
Halálos csönd, avagy bűn és bűnhődés
…
Raszkolnyikov úgy dönt, hogy a nagyobb Jó érdekében meg kell ölnie a kártékony uzsorás öregasszonyt, Aljona Ivanovnát, aki akár a népmesék boszorkányaként is értelmezhető. A nő csak árt a világnak, hiszen őt és a társait is anyagi nehézségek közé kényszeríti. A főhős életet akar teremteni, de a gyilkosság pillanatában halálos csönd uralkodik. Aljona Ivanovnával együtt ugyanis Raszkolnyikov kénytelen megölni annak húgát, Lizaveta Ivanovnát is, a hős azonban nem képes elviselni az ártatlan áldozatok szükségességét.
…
„… újra halotti csend …”
…
Megszólal a főhős lelkiismeretfurdalása, a tudatalattija gyötrelmes álmok által üzen a tudata számára. Nem fogadja el a tettét, nem fogadja el a tilalom áthágását: Raszkolnyikovnak azt sugallja a mélytudata, hogy „nem szabad ölni”. A gyilkosság ugyanis nem jó vagy rossz, hanem értelmetlen.
…
…
Shakespeare és Dosztojevszkij
…
A következő fejezetek már a bűnügyi regények fejezeteinek módszerére emlékeztetnek bennünket. Folyik a nyomozás, Raszkolnyikov pedig menekül és rejtőzködik. A bűnhöz képest a bűnhődés nem csupán terjedelmi, hanem hangsúlybéli többletet is hordoz. E drámai folyamat során Raszkolnyikov állandóan analizálja önmagát és a tettét. A „GONDOLKODÓ EMBER” alakja a shakespeare-i hagyományokra vezethető vissza: ez az úgynevezett önelemző hős, akinek tudatában viszonylagossá válnak az indítékok és a következmények.
…
…
Amíg azonban Shakespearenél elérhető a bizonyosság, Dosztojevszkijnél a modern embernek nincsenek kapaszkodói. Nincs lehetőség a kísérletezésre, kizárólag a tilalom áthágása által lehet megtudni az igazságot, hogy melyik „csoportba” tartozik Raszkolnyikov.
…
Dosztojevszkij polifonikus regénye
…
A Bűn és bűnhődés című regény történetében a főhős különböző emberekkel találkozik, amelyek bizonyos értelemben mind a hasonmásai. A bahtyini polifonikus regényben a narrátor nem mindentudó, a szerző gondolatai sokszor egyenlők a szereplők gondolataival, még abban az eseteben is, ha azok szemben állnak egymással.
…
…
A Bűn és bűnhődésben minden egyes hős egy-egy szólamot képvisel, minden egyes szólam egy-egy eszmének feleltethető meg, és minden egyes eszme egy-egy választ jelent a központi kérdésre. Míg más realista íróknál elsősorban társadalmi értékrendek ütköznek, Dosztojevszkijnél világnézetek kerülnek egymással szembe. A szereplők sorsát nem a társadalomban elfoglalt helyzetük határozza meg, hanem a tudatuk.
Szeretet és együttérzés a Bűn és bűnhődésbe
…
Raszkolnyikov legfőbb hasonmása az utcalány, Szonya Marmeladovna, akiben a főhős „lelki megújulása” jut kifejezésre. Marmeladov lányában egy szentimentalista toposz realista megfogalmazását láthatjuk: a „bukott nő” alakját. Az önfeláldozó prostituált a testét ugyan beszennyezi, ám a lelke tiszta marad, karakterét a feltétlen szeretet és az együttérzés jellemzi. Szonya megtanítja Raszkolnyikovot a szenvedés vállalásának elkerülhetetlenségére.
…
…
A megváltás záloga Dosztojevszkij művében
…
Raszkolnyikov bevallja a bűnét Szonyának, mivel közösnek érzi a sorsukat. Mindketten vétettek az isteni törvény ellen, Szonya kényszerűségből, Raszkolnyikov gőgből. Miután a férfi feladja magát a rendőrségen, hét évre Szibériába száműzik, a lány pedig követi, míg végül Szibéria a fizikai és lelki megérkezés helyszínévé válik.
…
Szibéria a megváltás tere.
…
Raszkolnyikov és Szonya boldogsága a kiszabott hét év után kiteljesedik. A megváltó szerelem által a főhős bűnbánatában megszabadul a bűnétől. Szvidrigajlov és a kamaszlány szerelme pusztító, Dunya és Razumihin szerelme átlagos, míg Szonya és Raszkolnyikov szerelme „életet teremtővé” válik.
…
…
A Bűn és bűnhődés alapüzenete
…
A főhős a személyiségfejlődése során elérkezik a „megvilágosodáshoz”. Ez a fogalom azonban nem adja vissza teljes az orosz „prozrenyije” kifejezést, amely szó tövében a „zrenyije” („látás”) jelenik meg. Raszkolnyikov kiindulópontja fokozatosa lelepleződik, s kiderül, hogy a főhős logikája téves. A nietzschei emberisten eszméje szétfoszlik.
…
Raszkolnyikovnak el kell jutnia a legmélyebb pontra – a teljes magány állapotába – ahhoz, hogy feltárulhassanak előtte az élet mélyebb igazságai, addig a pontig a szereteten alapuló kapcsolatok a titkolt bűn miatt lehetetlenek. A hős az Epilógusban tér meg, Szonya szembesíti Raszkolnyikovot az örömhírrel, miközben felolvassa neki János evangéliumból Lázár feltámasztását.
…
…
A gőg darabokra hullik, a lélek és a szív újjászületik. Feltámad a törvények korlátaihoz pozitív módon viszonyuló „ÚJ EMBER”. Raszkolnyikov átalakulása nem kívülről, hanem belülről – a tudatában – megy végbe. Ily módon a főhős személyiségfejlődéstörténete valójában megváltástörténet.
…
Felhasznált irodalom
…
Dosztojevszkij F.M., Bűn és bűnhődés, ford. Görög I., G. Beke M., Bp., Helikon–Európa, 1970, (Dosztojevszkij művei, 1.) 47–48., 162–163., 336., 346.
Dukkon Á., Az orosz irodalom története a kezdetektől 1940-ig, szerk. Zöldhelyi Zs., Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 159–165.
…
FÜGGELÉK
(hasonmások, szólamok, eszmék)
…
- A ráció problémája – Razumihin
Raszkolnyikov egyetemi társa, Razumihin, akinek a nevéből az orosz „razum”, azaz „értelem” olvasható ki. A fiatalember racionális, magántanításból és fordításokból tartja el magát. Miután a főhős megbetegszik, a barátja (fizikailag) ápolja, ennek ellenére (szellemi értelemben) képtelen őt megérteni. Razumihin fejezi ki Raszkolnyikov „testi valóját”.
…
- Téves az eszme kiindulópontja? – Porfirij
A vizsgálóbíró, Porfirij az, aki végül leleplezi a gyilkosságot és a gyilkost. Úgy véli, hogy Raszkolnyikov eszméje már a kiindulópontjában is téves, hiszen az emberek nem oszthatók fel csoportokra, többen áthágják a törvényt egy szerintük nagyobb Jó érdekében. Porfirij testesíti meg Raszkolnyikov „szellemi lényegét”.
…
…
- Mindenkit az önzés mozgat? – Luzsin
A regény elején Raszkolnyikov húga, Dunya kezét Luzsin kéri meg, a regény végén a lánynak Razumihin tesz ajánlatot. Luzsin nevében az orosz „luzsa” („tócsa”) látható. A férfi egy egoista, gátlástalan manipulátor, aki úgy véli, mindenki csak saját magára gondol, így az egész társadalom züllött és erkölcstelen.
…
- Pedofília és öngyilkosság – Szvidrigajlov
A gyilkos és pedofil Szvidrigajlov, ösztönlény, akit elsősorban a vágyai kielégítésének célja hajt. Legfőbb bűne egy siketnéma lány megerőszakolása és öngyilkosságba kergetése. Dunyát a lakására csalja, ám ezután sem kapja meg, így Szvidrigajlov öngyilkos lesz.
…
…
- A modern ember dekadenciája – Marmeladov
Az akartgyenge alkoholista, Marmeladov nevében az orosz „marmelad” („lekvár”) jelenik meg. A szereplő a modern ember lezüllését testesíti meg, három gyerekét koldulásra kényszeríti, a negyediket pedig prostitúcióra adja. Az előkelő származású felesége, Katyerina Ivanovna nagyon beteg.
…
- A kommunizmus előfutára – Lebezjatnyikov
Luzsin fia, a tisztviselő, Lebezjatnyikov, aki a „mindenki mindenkivel egyenlő” hit szerint él. Legfőbb eszméje a kommunizmus megteremtése. Úgy gondolja, a haladás csak akkor képzelhető el, ha nincs többé tőke. Fontosnak tartja, hogy eltöröljék a házasság intézményét, s ezzel együtt a szerelem és a nemesség fogalmát.
…